Forum: Nyheter

Næring nasjonalt, og internasjonalt

Norge ønsker å satse stort på turisme som en god og lønnsom næring fremover, og har lagt opp til at staten og næringslivet sammen skal gjøre dette.
For en god stund tilbake, åpnet Den Norske Paviljongen, i Epcot senteret i Walt Disney World i USA. I 1988 da åpningen fant sted, hadde paviljongen blitt dannet av ett samarbeid mellom næringsliv og stat. Den gangen våget man å satse på nettopp dette, ett permanent utstillingsvindu, sammen med 10 andre land i verden.

Norge er privilegert i å ha denne flotte plassen, sammen med Mexico, Kina, Tyskland, Amerika, Frankrike, Storbritannia, Japan , Italia, Marokko og Canada. Av 11 land, fra hele verden, er altså lille Norge en representant! Her, hvor det hvert år passerer over 11 millioner turister kan vi fortelle om norsk historie, gjestene kan kjøre en norsk vikingbåt gjennom historien, handle norske varer og spise norsk mat. Det triste er bare at norgeshistorien her, slutter der den sluttet på 80 tallet. Ingen ting er gjort siden da, for å modernisere paviljongen. Hvorfor ikke?

I 1992 solgte Norge paviljongen til Disney, men staten støttet frem til 2002 med 200 000 USD hvert år. Dette var for å bevare paviljongen Norsk. Etter støtten forsvant, ble paviljongen mer amerikanisert, og produkter og matretter deretter. Staten sier at de ikke ser verdien i dette utstillingsvinduet, men jeg, og mange andre ser det!
For de rundt 130 ungdommene som jobber der til en hver tid, er det viktig at de kan selge Norge, som Norge, og ikke en blanding av «made in China» og amerikaniserte norske måltider. Det er også viktig å kunne være stolt av filmen om Norge, mye er tidløst, ja, men mye må endres og oppdateres til nyere tid.

Norsk næringsliv burde gå sammen, for å se på mulighetene for å ta tilbake det som er Norsk, og vise turistene Norge fra en mye bedre side! Ett spleiselag, som den gangen det startet, ville vært en passende måte å gjøre dette på. Jeg tror ikke målingene over turister vil skyte i været med en gang man iverksetter ett tiltak, alt tar sin tid! Men det vil lønne seg i det lange løp. Noen mener at amerikanere ikke er det som ferierer så mye til Norge og Europa, men man glemmer en ting. Av de 11 millioner av gjester som går i parken hvert år, så er en stor del tilreisende fra andre land. Ofte pengesterke land, og turister som ønsker å besøke Norge. Hvorfor går vi glipp av denne sjansen til å forbedre utstillingen vår? Hvis turisme skal være en større del av norsk næring, så må det satses! Og ikke bare på kortvarige prosjekter.

Ettersom Norge valgte å trekke ut pengestøtten, har Disney også blitt strengere på muligheten for å innvirke på paviljongen. Dette er forståelig, hvis vi skal komme med ett bidrag, så er det ganske naturlig at den nåværende eieren legger prinsippene for hvem, hva og hvordan, mens Norge må føye seg. Det er ikke slik, at Norge kan komme inn og si «Vi er Norge, la oss gjøre det vi vil, og så reiser vi», når vi dessverre ikke er eier lenger. Når skal man forstå det? Det nytter ikke diskutere frem og tilbake, når fakta er som det er.

Norge må tørre å satse, sammen med næringslivet. Den beste markedsføringen av oss, gjør vi selv! Men den eneste måten vi kan styre det på, er om vi tar eierskap til paviljongen igjen. Ikke nødvendigvis bare i kroner og øre, men også med mulighet for å tre inn som en «franchisetager» i butikk, restaurant eller attraksjon.
Vi må satse! Og det beste er å bevare det som allerede er, ikke bruke alle resurser på kortvarige prosjekter!

Vist 80 ganger. Følges av 1 person.

Flickr

Facebook

Telemark AUF

Følges av 7 medlemmer.

Denne sonen er lukket for nye medlemmer.